A BKV Zrt.

HUNGAROPLANja

Itt egy kis ismertető a tipusról:

 

BKV-Hungaroplan kísérleti hattengelyes csuklós villamos motorkocsi

 


3750 (Baross kocsiszín)
A Hungaroplan a Baross kocsiszínben.

A budapesti villamosüzem talán egyik legérdekesebb járműve a Hungaroplan csuklós. Nagyratörő terveknek volt az előfutára, de végül a pézügyi nehézségek miatt végül összesen másfél(!) darab készült belőle. A járművet házilagosan építették, más villamos és autóbusz elemek felhasználásával. A villamos egyedi mivoltából kifolyólag sokszor hibásodik meg, így alacsony a rendelekzésre állása. Ismerkedjünk hát meg ezzel a nem mindennapi járművel!

Az 1975-ös minisztertanácsi határozat nagy mennyiségű korszerű villamost beszerzését tette lehetővé. A járművek legyártására a Ganzot bízták volna meg, de végülis a pénzügyileg kedvezőbb CKD gyártmányú TÁTRA villamosokat szerezte be a társaság. Ez a döntés akkor ideiglenes megoldás volt, úgy gondolták, hogy majd a '90-es években, ha a cégnek több pénze lesz, akkor majd korszerűbb járműveket szereznek be.

1988-ban mutatták be az elkészült prototípust BKV-Ikarus kooperációban. Pályaszáma 3750 lett, mivel a kísérleti villamosok a 3700-as pályaszámmezőbe kerültek besorolásra. A jármű egy kívánságvillamos lett volna a nagy gyártók felé, végül azonban a kilencvenes évek gazdasági nehézségei miatt nem került több beszerzésre.

Fehér út
A Fehér úton 1988-ban, nemsokkal elkészülte után.
Baross kocsiszín
 
A Baross kocsiszínben új állapotban.
3750 próbafutáson
Próbafutáson az Orczy téren 1988-ban.
3750 (36)
A Hungaroplan a 36-os vonalon, még régi festésben, "Kísérleti villamos" felirattal.

Kezdetben a Baross kocsiszínben volt, onnan a 36-os vonalra került, de időnként feltünt a 37-es vonalon is. 1996-ban Ferencvárosba irányítoták át, ahonnan a 23-as, illetve a 24-es vonalara adták ki. Jelenleg a 30A vonalon lehet vele találkozni.

 

Kápolna tér (36)
A 36-os vonalon a Kápolna téren 1994 nyarán.
Fiumei út (37)
A Fiumei útnál a 37-es vonalon 1996-ban.
Vajda Péter út (23)
Szelényi Gábor
A Vajda Péter úton, az azóta megszűnt 23-as vonalon 1999-ben.
Vágóhíd (30A)
A Vágóhdnál a 30A visszafogási pontján 2002-ben.

Műszaki adatok

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Jellege: kettős tábla

 

Elrendezése: 2-2-2-2

 

 

Működtetése: sűrített levegővel

 

 

Lépcső nyitás: sűrített levegővel

 

 

 

Mennyisége: 4 db

 

Típusa: TK 44/B

 

 

Órás teljesítménye: 66 kW

 

 

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:

Kiegészítő fék: hattörzsű akkumulátoros sínfék

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Rögzítőfék: rugóerőtárolós szolenoid + kézi

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Rögzítőfék: rugóerőtárolós szolenoid + kézi

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Pótfék: rugóerőtárolós + sínfék

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Pótfék: rugóerőtárolós + sínfék

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:

Vontatási feszültség: 600 V =

 

 

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:

Kiegészítő fék: hattörzsű akkumulátoros sínfék

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Rögzítőfék: rugóerőtárolós szolenoid + kézi

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Rögzítőfék: rugóerőtárolós szolenoid + kézi

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Pótfék: rugóerőtárolós + sínfék

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Pótfék: rugóerőtárolós + sínfék

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:

Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
    Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:
Üzemi fék: villamosfék + rugóerőtárolós szolenoid
Fékrendszer:

Vontatási feszültség: 600 V =

 

 

Világítás: fénycső, 24 V

 

 

Akkumulátor töltés: statikus átalakítóval

 

 

A vezérlés módszere: kézi, kontaktoros

 

 

Minimálisan járható pályaívsugár: 18 m

 

 

Maximális sebesség: 60 km/h

 


Műszaki részletek

Kocsiszekrény

A jármű váza önhordó jellegű, a kocsitest szilárdságát az alváz és a rá épített szekrény együtt adja. A kocsiszekrény legyártása az Ikarus feladata volt, majd az összeszerelés a BKV Fehér úti üzemében történt meg.

Kocsiszekrény
 
A kocsiszekrény a Fehér úton 1988-ban.
Forgóvázak

A forgóváz, és a hajtásház a Ganz csuklósból való. Tehát a motor itt is az alvázra van szerelve, és onnan kardántengelyekkel van meghajtva a tengely. A kocsi elöl-hátul hajtott forgóvázzal rendelkezik, a középső pedig Jacobs forgóváz. A futó forgóváz sülyesztett kivitelű, közepén található a királycsap, arra helyeződik a csuklóalagút, valamint a két kocsirész.

Ajtók, ablakok, utastér

Az utastér nagy része az IKARUS buszokból már ismerős lehet. Az ablakok tágasak, és fele részben eltolhatóak. Az ajtók szokatlan módon bolygó kivitelűek, és megegyeznek a 400-as sorozatú IKARUS-oknál találhatókkal. Az üléselrendezés 1+1-es, ennek köszönhetően a belső tér igen tágas. Az ülések szintén autó-, ill. trolibuszból származnak: a 260-asokból, illetve a korai 415-ösökből megismert típus található benne. A homlokfalon a fényszórók a Wartburg, a zár- és irányjelzőlámpák pedig a Zsiguli személygépkocsi típussal (!) azonosak. A tető, illetve az oldalfal közötti részben futnak a vezérlő és egyéb kábelek, akárcsak a 400-as buszokban. Ezen a csatornán került elhelyezésre a neonvilágítás is.

Utastér
A hungaroplan belseje.
Ajtó
Ajtó, ablak, kapaszkodó, világítás: mind-mind busz örökség.

Vezérlés

A villamos berendezést a Fehér úti Főmühely készítette, de a vezérlést az ICS-kből vették át: a kontrollerkar elforgatására a kontaktorok kapcsolják az ellenállásokat a főáramkörbe. Ez a technológia akkoriban már igen elavult volt: a villamosok legtöbbjét már szaggatós vezérléssel szerelték. A kontaktorok a jármű aljára vannak elhelyezve, így az utastérben alig hallani a kattogásukat.

Műszerfal
A hungaroplan vezetőfülkéje.
Tetőellenállások
Tetőellenállások.
Fékezés

A Hungaroplan fékberendezései:

  • az üzemi fékezést lehetővé tevő villamosfék, valamint a rugóerőtárolós szolenoid;
  • a kiegészítő fék a sínfék, amely akkumulátoros működésű.
  • a jármű rögzítésére a rugóerőtárolós szolenoid szolgál.
  • áramkimaradás esetén is működik a rugóerőtárolós fék, valamint a sínfék.
Csatlás

A kocsi Scharfenberg típusú ütközővel rendelkezik. A jármű homlokfalán nincsenek csatlások, így a kocsi villamosan nem csatolható, csak mechanikusan.

A jármű homlokfala, az utastájékoztató táblák sokaságával.
Segédüzemek

A villamos rendelkezik levegős hálózattal, de a régebbi villamosokkal ellentétben itt a levegőt nem a jármű fékezésére használják, hanem az ajtónyitásra, valamint a lépcső lenyitására. Állítólag a jármű "betegeskedésében" is közrejátszik a lépcső lenyitása: téli időben a levegőcső eltömődik, emiatt nem lehet rendesen visszacsukni a lépcsőt, ami miatt a villamos nem is tud elindulni(?).

3750 (23)

Lenyitott lépcsőkkel, és félig csukott ajtókkal a Népligetnél a 23-as vonalon.
A villamos jelenleg a szentendrei múzeumban van kiállítva.